Tulis ayat korang. Macam "Welcome here" or whatever okay! :B Bye Follow me | Dashboard
TrueBelieber





kEnApA bl0ggER p0mpuAn lbEh rAmAI..??? nii laa sbbnya.....
Friday 3 June 2011 | 11:39 | 0 comments
Sekilas pandang, manakah lebih ramai. Blogger perempuan atau blogger lelaki.?
Blogger mana yang aktif menguasai ruang maya.? Lelaki atau perempuan.?

Kalau aku, memang akan aku kata blogger perempuan lebih ramai daripada lelaki, dan blogger perempuan juga yang lebih aktif berbanding lelaki. Hendak kata ukuran tu, aku tiada ukuran yang tepat dengan nilai kuantiti. tetapi cukuplah berdasarkan pemerhatian sepanjang aku berada di alam maya ini.

Dan juga aku ambil screenshot dari 3 blog aku berdasarkan followers (thnks kepada semua followers aku.:), yang mana agak jelas menunjukkan blogger perempuan lebih ramai berbanding blogger lelaki pada sekilas pandang.






Mungkin persoalan sebegini boleh dilontarkan.
Kenapakah blogger perempuan lebih ramai berbanding blogger lelaki.?

Aku bagi beberapa point yang aku pikirkan.
sesiapa yang ada pendapat lain, digalakkan untuk berkongsi pendapat anda.
Mungkin anda ada point² lain.:)

Berikut 4 point yang aku pikirkan.




1.Perempuan lebih celik IT.

Apa yang aku maksudkan perempuan lebih celik It adalah perempuan lebih banyak terlibat dengan dunia internet. Antara sebab kenapa perempuan lebih terdedah kepada dunia It adalah, perempuan lebih banyak yang berada 'level' purata yang lebih tinggi berbanding lelaki. contohnya perempuan lebih ramai di IPT atau di kebanyakan bidang sekarang ini.

Apabila level seseorang itu tinggi, kemungkinan untuk terlibat dengan dunia internet adalah tinggi. Walaupun terdapat pelbagai cabang dalam dunia internet ini, tetapi salah satu daripadanya adalah blogging. Dan kuantiti blogger sekarang ini dikuasai oleh blogger perempuan.:)


2.Perempuan mempunyai lebih banyak masa.

Masa setiap orang adalah sama 24 jam.:) Apa yang aku maksudkan adalah perempuan biasanya mempunyai lebih banyak masa untuk mengadap internet berbanding lelaki. Contohnya, apabila habis waktu kerja/belajar lelaki lebih suka lepak atau buat aktiviti lain. Perempuan pula lebih suka berada di rumah/asrama. dan aktiviti dorang masa ini, sembang sikit, gosip sikit, blogging, baca novel.So peluang untuk perempuan berblogging lebih tinggi.

Itu belum masuk lagi dengan suri rumah sepenuh masa. kalau suri rumah yang tahu bab blogging ini, aku rasa kalau sudah siap kemas rumah, memasak, mandikan anak, jadi masa lapang mereka adalah berblogging.

Kalau lelaki mungkin mereka lebih kepada aktiviti luar. Contoh macam aku, balik kerja sudah plan malam hendak lepak kat mana. itu ini lagi. Balik kalau ada masa online sekejap. Sebab itu entri jarang² sekarang kot.:).

3.Perempuan suka berkongsi sesuatu.

Perempuan sifatnya suka berkongsi cerita, tidak kira kisah suka atau duka. Sebab itulah biasa untuk kita jumpa blog perempuan yang bercerita tentang kisah kehidupan sehariannya. Tidak kira sedih atau gembira atau pelbagai kisah lagi. Agak kurang kalau lelaki. Lelaki jarang hendak cerita tantang apa yang berlaku, lagi-lagi online.:)

Disebabkan sifat perempuan suka berkongsi perasaan mereka, blogging adalah salah satu medium untuk mereka. Sebab dahulu mungkin luahan perasaan dilakukan dalam diari fizikal, sekarang diari maya.:)
Ini secara tidak langsung menambahkan lagi bilangan blogger yang ada di alam maya ini.:)


4. Tarikan kawan-kawan.

Aku rasa mungkin perkara ni sedikit sebanyak mempengaruhi juga. Kawan dia ada blog, dia pun ikut hendak buat blog. Walaupun mula-mula macam tidak mahu, tetapi pujuk sikit, buat la juga. Isi kandungan kemudian cerita yang penting ada blog dahulu.:)

Kalau lelaki, aku rasa macam jarang sikit terpengaruh dengan ajakan member untuk berblogging. Kecuali kalau betul-betul yang ada menarik perhatian. Sebab aku katakan tadi, mungkin lelaki lebih berminat kepada aktiviti fizikal (outdoor) berbanding mengadap pc/laptop dan menaip entri.

BONUS.
5. Blogging = Hobi Perempuan..?



Percaya atau tidak:

Walaupun blogger perempuan lebih ramai, tetapi ramai yang pakar bab blogging/IT ini adalah dari golongan lelaki..:)




Older Post | Newer Post